فن آورد

نمایندگی دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان

فن آورد

نمایندگی دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان

فن آورد

فن‌آورد تنها یک مسابقه نیست! فن‌آورد بزرگ‌ترین رتبه‌بندی تخصصی کشور است اما در رتبه‌بندی نیز خلاصه نمی‌شود! فن‌آورد یک اعتقاد است، اعتقاد به اینکه وقت آن شده‌است که استعداد و تخصص افراد، آینده را رقم بزند نه مدرک و نمره آنان. فن‌آورد با روشی نوین و منحصر به فرد، مهارت‌های تخصصی و استعداد افراد را در رقابتی جذاب و چالش برانگیز با حرفه‌ای ترین متخصصان محک زده و بهترین‌ها را شناسایی و حمایت می‌نماید. اهدای بیش از ٢٠٠ سکه تمام بهارآزادی، اعطای گواهی رسمی دانشگاه صنعتی شریف، معرفی به شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان، کمک به تجاری سازی ایده‌های برتر و شناسایی حوزه‌های فعال صنعت و بازارکار، تنها بخشی از مزیت‌های حضور در مسابقه فن‌آورد است. مرحله اول این رقابت‌ها، آبان‌ماه و به صورت اینترنتی و مرحله نهایی آن، آذر ماه سال جاری به صورت حضوری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می گردد.
فن‌آورد مهارت‌ها و توانایی‌های واقعی شما را به چالش کشیده و شما را به بهترین‌ها متصل می‌کند!

استخدام تضمینی در مسابقه فن آورد...

پنجشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۰ ب.ظ
همه چیز درباره مسابقه «فن آورد» از زبان محمد حسین قمری، سرپرست مسابقه


مسابقات دانشگاهی معمولا هزینه های زیادی را بر دوش برگزار کنندگان خود می گذارند، اما خروجی و حاصل آن ها چیست؟ آیا این هزینه ها به نحوی دیگر جبران می شود و برگزاری چنین مسابقه هایی ثمری خواهد داشت؟
شاید بتوان مسابقه فن آورد را از معدود مسابقاتی دانست که با فکر و هدف مشخص کار خود را آغاز کرده اند و در مسیری که تنها سه سال از شروعش می گذرد، خوب پیش رفته اند.
اما چه شد که مسابقه فن آورد شکل گرفت؟
محمدحسین قمری، سرپرست این مسابقه در این باره میگوید: «سال 92 با چند نفر از کسانی که در مسابقات مختلف رتبه داشتند و بیشترشان هم دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف بودند، به این جمع بندی رسیدیم که در دنیا مسابقات مختلفی برگزار می شود اما هیچ کدام بی هدف نیست. این مسابقات بر اساس نیازی در صنعت کار میکنند و خروجی آن هم نیازشان را رفع میکنند. » ما در کشور خود چه کرده ایم؟ریشه این مسابقات از کجاست و قرار است کدام نیاز را برطرف کند. قمری معتقد است چون مسابقات ما کپی برداری شده از مسابقات خارجی است، نیازی را از کشورمان برطرف نمیکند و کسانی که رتبه میگیرند و در اصل خروجی این مسابقات هستند، به درد ایران نمیخورند. البته این به این معنا نیست که خروجیها ارزشی ندارند اما دردی از کشور دوا نمی شود و فقط این افراد با تکیه بر مقامی که آورده اند، به کشورهای پیشرفته برای ادامه تحصیل و کار مهاجرت میکنند. این گروه با بررسی شرایط موجود، فرایند مسابقه فن آورد را طراحی میکنند. قمری در این باره بیان میکند: «ما فرایندی طراحی کردیم که در ابتدا ببینیم نیاز چیست و مسابقه را در پاسخ به آن نیاز برگزار کنیم. در دوره اول نیاز تخصصی فقط آی تی بود و در دوره های بعدی به مرور تخصص های دیگر هم اضافه شدند. » در مسابقه ای که در سال 94 برگزار شد، متخصصان در ۶ رشته «برنامه نویسی کامپیوتر »، «برنامه نویسی تلفن های هوشمند « ،» برق الکترونیک « ،» داده کاوی « ،» معماری » و «گرافیک » به رقابت پرداختند.

سرپرست مسابقه فن آورد درباره اینکه چگونه متوجه نیازهای تخصصی کشور می شوند، میگوید: «برای دریافتن این موضوع به سراغ شرکت های دانش بنیان رفتیم. در ابتدای کار 15  شرکت مطرح شد و مسابقه با همکاری آن دسته از اساتید دانشگاه شریف که در حوزه صنعت نیز فعال بودند، طراحی و سیستم ارزیابی مشخص شد. »

هدف برگزارکنندگان این رویداد این بود که نفرات برتر جذب شرکت های دانش بنیان شوند. نتیجه بهتر از آن چیزی شد که فکر میکردند و نفراتی که رتبه های 20 و 30 هم به دست آورده بودند، به شرکت های دانش بنیان راه یافتند. این اتفاق به آن ها اعتماد به نفس داد و سبب شد با اعتماد بیشتری در سال 94 به شرکت کنندگان تضمین استخدام بدهند؛ تضمینی که هیچ وقت استفاده نشد و همه افراد جذب شدند. قمری میگوید برای سال 95  میخواهند یک قدم دیگر هم پیش بروند و ادامه میدهد: «میخواهیم برای سال 95 به شرکت ها تضمین بدهیم، به این شکل که اگر پس از گذشت 6 ماه به این نتیجه رسیدند فردی را که استخدام کرده اند به دردشان نمیخورد، درصدی از حقوق آن شخص را که پرداخت شده، پس بدهیم. به علاوه، تصمیم داریم این مسابقات را در استانهای دیگر هم برگزار کنیم. »

به جز چهار حامی اصلی مسابقه فن آورد که شامل دانشگاه صنعتی شریف، بنیاد میزان، پارک فناوری پردیس معاونت علمی و ستاد توسعه علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی هستند، مشتریان این مسابقه هم بسیارند؛ از شهرداری تهران و شرکت خدمات انفورماتیک گرفته تا بانک آینده و مجتمع فنی تهران و شرکتهای وب و... قمری درباره این که چگونه توانسته اند با همه این مجموعه ها همکاری کنند، توضیح میدهد: «ما با همه این مجموعه ها کار کردیم به این خاطر که واقعا به ما نیاز داشتند. البته باید بین حامی و مشتری تمایز قائل شویم. در جاهای دیگر حامی برای این که در مراسمی لوگویش بخورد و غرفه داشته باشد حمایت می کند و در نهایت هم نیازش برطرف نمی شود در حالی که حامیان مالی ما نیازهایشان از این مسیر برطرف شده است. مثلا شهرداری مشهد، بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و... خودشان نیازهایشان را برطرف کرده اند. آنقدر خروجی خوب بوده که بنیاد ملی بازیهای رایانه ای پیشنهاد داده ورودی انستیتو ملی بازی سازی از مسابقات فن آورد باشد. در بحث داده کاوی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا به ما درخواست داده و از طرفی دیتای کارت سوخت هم قرار است به مسابقه گذاشته شود. این ها چند نمونه محدود هستند. »

قمری هدف اول این مسابقات را شناسایی و رتبه بندی متخصصان در رشته های مختلف عنوان میکند و میگوید: «ما از بین 3500 شرکت کننده 20 درصد را شناسایی کرده ایم و داریم تعداد آ نها را افزایش می دهیم. ما تا به حال با 70 ، 80 مجموعه کار کرده ایم که حتی 5 درصد شرکت های دانش بنیان هم نیستند. به همین دلیل در جلسه ای که با دکتر ستاری داشتیم از ایشان درخواست کردیم که 2 هزار شرکت دانش بنیان را به ما معرفی کنند تا با تعداد بیشتری از شرکت ها تعامل داشته باشیم که قول همکاری بیشتر توسط ستاد توسعه فرهنگ دانش بنیان داده شده است. »

به گفته برگز ا رکنندگان این رویداد، فن آورد بر این باور است که مهم ترین سرمایه در فعالیت ها و خدمات مبتنی بر دانش، نیروی انسانی و افراد متخصص و ماهر است. بنابراین با تکیه بر این اعتقاد به شناسایی، ارتقا و ساماندهی افراد بااستعداد و ماهر پرداخته و این سه را در راس اولویت ها و برنامه های خود قرار داده است. در دوره گذشته، جوایز این مسابقات شامل سکه بهار آزادی برای نفرات برتر، تضمین استخدام و امکان فرصت حضور در یک رقابت تلویزیونی حرفه ای بود و به بقیه شرکت کنندگان که توانسته بودند مهارت و توانمندی خود را اثبات کنند نیز گواهی معتبر مهارتی ارائه می شد. همچنین این افراد به شرکت های معتبری از سوی انجمن نخبگان دانشگاه شریف معرفی شدند.


منبع: نشریه دانش بنیان، شماره 6، خردادماه 95

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۴/۰۳
  • ۷۰۷ نمایش
  • فن آورد نمایندگی دانشگاه های قوچان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی