معرفی رشته ها: برنامه نویسی کامپیوتر + توضیحات کامل
ما تلاش میکنیم تا در فن آورد شما را با معیارهای استاندارد و روزآمد در رشتههای مختلف برنامهنویسی، با به چالش گذاشتن مسائل دنیای واقعی که سازمانها را به خود درگیر نموده است، بسنجیم. ما شرکتکنندگان فن آورد را ارزیابی و حامیان رقابت را به سوی شیوه جدیدی برای حل مسائل خود و تامین نیروی انسانی مورد نیازشان هدایت میکنیم. آگاهی دقیق از توانمندیها و نیازهای آموزشی و مهارتی، و آشنایی با فضای بازیگران مطرح صنعت از جمله نتایج شرکت در فناورد خواهند بود. فنآورد یک رویداد ملی است و همه کسانی که توانایی برنامهنویسی کامپیوتر را دارند میتوانند در آن شرکت کنند و تواناییهای خود را به چالش کشند.
هدف از برگزاری مسابقه:
حرفهایها و با تجربههای عرصهبرنامهنویسی میتوانند دانش و مهارت خود را به شکلی استاندارد و روزآمد، در مقیاس کشوری بسنجند و معیاری برای عرضه توامندیهای خود به سازمانها کسب کنند.
دانشجویان و فارغ التحصیلان برای شناخت بهتر از نیازهای امروز صنعت نرمافزار و معرفی شدن به بهترین شرکتهای صنعتی کشور در فنآورد شرکت میکنند.
افراد جویای کار، برای معرفی شدن به جایگاه شغلی متناسب با میزان توانمندیهایشان در فنآورد شرکت میکنند تا علاوه بر آگاهی از سطح دانش و مهارت خود در مقایسه با نیاز بازار هدف، در صورت کسب حدنسابهای فناورد، رزومه معتبر مهارتی خود را از انجمن نخبگان و جهاد دانشگاه صنعتی شریف دریافت نمایند.
کسانی که در ابتدای راه هستند، ولی در صدد پیمودن مسیر آموزشی مطمئنی هستند که با اطمینان بیشتری به شغل مناسب دستیابند و اعتماد صاحبین مشاغل را با ارائه گواهی معتبر فناورد به جای سابقهکار طولانی جلب نمایند در فناورد شرکت خواهندکرد و از تخفیفهای ویژه برای شرکت در دورههای آموزشی حضوری و مجازی بهرهخواهند برد.
شیوه اجرای مسابقه:
گرایش های مسابقه:
گرایشهای رشته برنامهنویسی بر اساس نیازهای بازارکار و صنعت انتخاب شده و پرسشهایی که شما برای آنها به رقابت خواهید پرداخت از بین مسائل چالشی سازمانهای واقعی انتخاب شدهاند و سپس به فرمت قابل طرح در قالب مسابقه درآمدهاند. لذا علاقهمندان به شرکت در این مسابقات می توانند در گرایش های زیر در مسابقه شرکت نمایند:
- بهکارگیری و پیادهسازی الگوریتمها و الگوهای طراحی
- طراحی و پیادهسازی المانهای سرویسدهنده نرمافزارهای بزرگ
- موضوعات چالشی طراحی و توسعهApplication Framework ها
- توانایی حل مسئله در مواردی نظیر توزیع بار پردازشی، توزین درخواستهای سرور، پردازش تصویر و...
- سرعت و مهارت استفاده از Framework ها در توسعه وب
- مهارت طراحی و پیادهسازی UX و رعایت نکات مربوط به UI
- استفاده از HTML, CSS, JavaScript در توسعه صفحات وب
- توسعه کنترلهای کاملا سفارشی با استفاده از HTML, JavaScript, CSS
- ارتباط با پایگاهداده
- Authentication, Authorization
- مباحث Performance در نرمافزارهای وب
- توسعه نرمافزار و سرویسهای مبتنی بر وب
- رعایت نکات امنیتی وب (حداقل OWASP Top10)
- مباحث روزآمد وب Push Notification, WebHook و...
برای ارائه توضیح ساده از رابط کاربری (ui design) باید به بخش بزرگتری به اسم تجربه کاربری (user experience) رجوع کرد. تعاریف بسیار زیادی از تجربه کاربری تا الان مطرح شده اما به نظرم یکی از زیباترین تعاریف این حوزه مربوط به این جمله است، که مفهوم اصلی طراحی تجربه کاربری را به خوبی بیان میکند " کاربر با استفاده از رابط (interface) بتواند کار خودش رو انجام بدهد "
همینطور که در بالا اشاره شد مفهوم رابط کاربری در قلب تجربه کاربری جای دارد و یکی از بنیان های تجربه کاربری به حساب می آید. رابط کاربری درصدد است تا ارتباط ساده و قابل فهم برای کاربر به هنگام کار با وب سایت و اپلیکیشن های مختلف ایجاد کند.
مهارت های مورد نیاز : آشنایی با ابزار های گرافیکی از قبیل Photoshop, Illustrator , sketch (هیچ محدودیت در استفاده از نرم افزار وجود ندارد با هر ابزاری که راحت هستید طرح خود را میتوانید پیاده سازی کنید)
لازم به ذکر است که توانایی برنامه نویسیHtml , Css, JavaScript در این گرایش از مسابقات به هیچ عنوان مورد ارزیابی قرار نمیگیرد و تنها طرح گرافیکی شرکت کنندگان داوری میشود
- پیادهسازی سرویسهای امنیتی نرمافزارها نظیر SSO, OAuth Server, Audit Server و...
- توسعه ابزارهای موردنیاز برای تست امنیت
- تحلیل و ردیابی حملات امنیتی نرمافزارها
- آزمون نفوذ
- طراحی صحیح دیتامدل
- تحلیل مسائل و ارایه راهکار
- امنسازی و بهینهسازی عملکرد سرور
- شناسایی و اصلاح کوئریهای ناکارآمد
- High Availability, Load Balancing
- تحلیل و شناسایی علت مشکلات پایگاهداده (سرعت، امنیت، ناپایداری و...)
چگونگی مراحل حضور در مسابقه:
-
مرحله اول : ثبت نام از طریق لینک
امکان ثبت نام در هر 5 گرایش مرحله اول وجود دارد اما برای شرکت در مسابقه حضوری افراد تنها در یک گرایش برگزیده می شوند.
ثبت نام بدون محدودیت سنی و برای همگان آزاد است.
شرکت کنندگان بایستی به صورتی انفرادی در این مسابقه شرکت نمایند.
پس از ورود به سامانه اینترنتی و وارد کردن اطلاعات فردی، کد ثبت نام برای هر ورود دریافت میشود
-
مرحله دوم: ورود به پرتال مسابقه و پاسخگویی به سوالات
پاسخ سوالات باید تا ظهر روز 5 آذر در پرتال مسابقه آپلود شوند.
-
قوانین مسابقه مرحله مجازی
برخی سوالات چند مرحلهای میباشند که مراحل آن قابل مشاهده نیست و شرکتکننده در حین مسابقه با آن مواجه میشود.
برای ارسال پاسخ باید کدهای پروژه خود را در قسمت مورد نظر آپلود کنید. علاوه بر کد باید یک فایل readme.md حاوی شماره سؤال، توضیحات مربوطه، ایمیل فرد جواب دهنده، زبان استفاده شده برای حل مساله و کتابخانههای استفاده شده باشد.
هیچ اسمی از شرکتکننده یا علامت و عبارت خاصی نباید داخل کدها باشد.
کد شما حتما باید اجرا شود. به کدهایی که به علت اشکالات اجرا نشوند نمرهای تعلق نمیگیرد. بنابراین بهتر است که برنامهی شما ناقص باشد و تنها امتیاز بخش پیادهسازی شده را بگیرید تا اینکه به دلیل خطا در یکی از ماژولهایتان امتیاز کل پروژه را از دست بدهید. حتما در فایل مستندات خود توضیحات ضروری جهت اجرا و تست کد خود را وارد کنید.
دقت داشته باشید انجام هر قسمتی از سؤال نمره خود را دارد لذا هر اندازه از هر سؤال را که متوجه میشوید پیاده کنید. شاید همان بخش منجر به کسب امتیاز بیشتر برای شما باشد.
در سوالات چند مرحلهای، باید کد آپلود شده به همراه مستندات توسط شرکتکننده تایید شود و سپس به مرحله بعد منتقل میشود.
در صورت تایید یک مرحله، امکان بازگشت و تغییر در جواب وجود ندارد لذا برای پاسخ، دقت لازم را خرج دهید.
محدودیت تعداد ارسال کدها ۳ مرتبه میباشد.
در صورت تایید نهایی در مرحله پایانی، پاسخها به تیم داوری ارسال میگردد و امکان هیچ گونه تغییری در آن وجود ندارد.
رده بندی شرکتکنندگان براساس میانگین نمرات آنها در هر سوال میباشد که در جدول رده بندی قابل مشاهده است.
در مقابل نام هر شرکتکننده امتیاز کسب شده در صورت داوری و وضعیت داوری سوالات مشخص شدهاند.
در صورت ارسال چندگانه برای یک سوال فقط جواب آخر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و ارسالهای قبلی نادیده گرفته خواهند شد.
شما براساس همه مهارتهای موجود در هر گرایش ارزیابی میشوید. لذا در مرحله ارزیابی، بسته به قابلیتهای پیاده شده در راه حل و کدی که نوشتهاید، پروژه شما مورد بررسی و امتیاز محاسبه خواهد شد. در پایان، این امتیازات بیانگر سطح مهارت شما در گرایشی که شرکت کردهاید خواهد بود.
امتیازات کسب شده تا انتهای مسابقه به هیچ عنوان قطعی نبوده و در صورت مشاهده مواردی از نقض قانون، امتیاز فرد خاطی تغییر خواهد کرد.
-
مرحله سوم: داوری و دعوت از برگزیدگان جهت حضور در مسابقه
فهرست اسامی شرکت کنندگانی که به مسابقه نهایی راه پیدا کردند از دو طریق سایت و تماس تلفنی در 11 و 12 آذرماه منتشر خواهد شد.
مرحله چهارم: ثبت نام در مسابقه حضوری توسط برگزیدگان از طریق لینک
مرحله پنجم: حضور برگزیدگان در مسابقه به مدت 3 روز در تاریخ 17، 18، 19 آذر ماه
جوایز رشته برنامه نویسی کامپیوتر:
جوایز این دورهی مسابقات برنامه نویسی کامپیوتر در هر گرایش:
نفر اول
۵ سکه بهار آزادی + مدرک رسمی دانشگاه شریف + بورسیه شغلی + بورسیه آموزشی + تندیس فن آورد + اعطای رتبه ملی
نفر دوم
3 سکه بهار آزادی + مدرک رسمی دانشگاه شریف + بورسیه شغلی + بورسیه آموزشی + تندیس فن آورد + اعطای رتبه ملی
نفر سوم
2 سکه بهار آزادی + مدرک رسمی دانشگاه شریف + بورسیه شغلی + بورسیه آموزشی + تندیس فن آورد + اعطای رتبه ملی
- ۹۵/۰۸/۰۱
- ۵۶۲ نمایش